Welke soorten wedstrijden zijn er voor de beginnende en gevorderde Judoka?

Interne Competitie

Judoclub Helden heeft samen met een aantal andere judoclubs in de omgeving een competitie opgezet, speciaal voor beginnende judoka's die aan wedstrijden willen deelnemen maar nog geen wedstrijd ervaring hebben. Judoka's van 6 tot 12 jaar en t/m oranje band kunnen hier aan deelnemen. J.B.N. lidmaatschap is verplicht. Iedereen die hier aan mee wil doen krijgt een wedstrijdkaart waarop vermeld staat:

- in welke groep hij/zij is ingedeeld, wat afhankelijk is van het gewicht
- wanneer
- waar
- hoe laat het is

Na inschrijving worden de judoka's ingedeeld in poules. Tevens wordt op deze wedstrijdkaart de behaalde plaats van de dag genoteerd.
De nummers 1, 2 en 3 krijgen een medaille.

Jeugd Competitie (JJCL)

Een volgende stap in het wedstrijdjudo is deelname aan de Jeugd Competitie Limburg.

Dit is een team competitie waar teams van verenigingen tegen elkaar strijden in een systeem van promotie en degradatie. Alle wedstrijden in deze competitie worden gehouden in de sporthal van Velden of in de dojo van JC Hercules. De vereniging bekijkt ieder jaar of er vanuit de jeugdleden voldoende Judoka's in verschillende gewichtsklassen aanwezig zijn om teams samen te stellen. De teamsamenstellingen worden door de trainers gemaakt.

Toernooien

Veel judoverenigingen organiseren diverse Toernooien. Dit kunnen zowel beginners als Bokaal toernooien zijn. Bij de beginnerstoernooien wordt er bij de poule indeling zoveel mogelijk rekening gehouden met het niveau van de Judoka's. Bij bokaal toernooien worden de poule's ingedeeld naar leeftijd (geboortejaar), dames of heren en gewichtsklasse. Judoclub Helden heeft jaarlijks een vaste toernooi agenda waarop de diverse toernooien vermeld staan. De trainers bepalen per individu of een toernooideelname past bij het niveau van de judoka. Niet elk toernooi is geschikt voor alle judoka´s , door de trainers wordt in overleg bepaald welke judoka een uitnodiging krijgt voor een toernooi. Judoclub Helden heeft een gevarieerd wedstrijdprogramma op diverse niveaus, naast de regionale en landelijke toernooi staan er ook diverse toernooien in het buitenland op de wedstrijdagenda.

Districtskampioenschappen

Districtskampioenschappen worden georganiseerd door de Judo Bond Nederland district Limburg. Dit zijn kampioenschappen waar nationale kampioenschappen op volgen voor judoka´s vanaf 12 jaar. Voor de jeugd, jonger dan 12 jaar, zijn nog geen nationale kampioenschappen. Voor de jeugd van 12 jaar en ouder betekend een podiumplaats op de districtskampioenschappen automatisch een plaatsing op de Nederlandse kampioenschappen. De Districtskampioenschappen vinden plaats in de `Jo Gerrishal` te Roermond. Deelname aan District - wedstrijden is alleen mogelijk voor de judoka’s die in het bezit zijn van een geldige judopaspoort en JBN pas.

/sites/default/files/styles/ba/public/2023-11/DSC_9583.jpg?h=8cc37c22&itok=R9X98TNh