Waar moet je aan denken als je mee gaat doen aan Judowedstrijden en hoe werkt dat eigenlijk zo'n Judotoernooi?

De uitnodiging

Judoclub Helden krijgt regelmatig uitnodigingen om deel te nemen aan toernooien.
Als we aan een toernooi mee willen doen met enkele judoka’s dan worden er via e-mail uitnodigingen gestuurd naar die judoka’s van wie we denken dat ze goed mee kunnen doen aan een toernooi.
Voorwaarde is dat je ook lid bent van Judo Bond Nederland en in het bezit bent van een geldig JBN-pasje. Bovendien moet je als lid van Judoclub Helden bij JBN zijn ingeschreven.

In de e-mail staat een uiterste inschrijfdatum. Je moet uiterlijk op deze datum via antwoord op deze e-mail laten weten of je wel of niet meedoet. Dus altijd iets laten weten!
Als je drie keer niet hebt geantwoord gaan we ervan uit dat je onvoldoende gemotiveerd bent en wordt je van de wedstrijdlijst afgehaald.

Als je wel meedoet, moet je een deel van het inschrijfgeld betalen.

Inschrijfgeld tot €7,50eigen bijdrage = inschrijfgeld
Inschrijfgeld tot €10,-eigen bijdrage judoka €7,50
Inschrijfgeld tot €15,-eigen bijdrage judoka €10,-
Inschrijfgeld tot €20,-eigen bijdrage judoka €12,50
Inschrijfgeld tot €25,-eigen bijdrage judoka €15,-
Inschrijfgeld tot €30,-eigen bijdrage €17,50

De rest van het inschrijfgeld wordt door de judoclub betaald. Het totale inschrijfgeld voor een toernooi varieert per toernooi van €5,- tot €30,-.

De wedstrijdsecretaris zorgt dan voor de inschrijvingen voor het toernooi.

Wedstrijdinformatie

Enkele dagen voor het toernooi ontvangt de wedstrijdsecretaris de indeling van de deelnemers en de weegtijden. Je krijgt dan een e-mail met daarin onder andere de tijd dat je aanwezig moet zijn om te wegen, in welke gewichtsklasse je bent ingedeeld, en het adres van de sporthal.

Vervoer

We gaan ervan uit dat iedereen voor eigen vervoer kan zorgen. Mocht dit niet het geval zijn laat dit dan rechtstreeks aan de wedstrijdsecretaris weten.

Het toernooi

Wat moet je meenemen.
Judopaspoort Judobond Nederland, dit moet volledig zijn ingevuld, ook de kyu’s (banden), er moet een pasfoto inzitten en een handtekening van de judoka. Zorg ook voor een geldige JBN-pas (oranje pasje) bij het paspoort. Vanaf 2023 krijg je standaard geen JBN pas meer van de JBN, je digitale JBN pas kun je terugvinden in de JBN-app. In deze app kun je met je lidnummer inloggen.

Heb je het paspoort en/of de JBN-pas nog niet van de judobond gekregen neem dan contact op met onze secretaris.

Bij Districts- en nationale kampioenschappen -18 jaar, -21 jaar en senioren moet je ook je Nederlandse paspoort of ID meenemen. Je moet dus in het bezit zijn van de Nederlandse nationaliteit.

Neem wat te drinken mee voor tussen de wedstrijden door (water/sportdrank). Zorg dat je niet teveel drinkt want dan krijg je er last van tijdens de wedstrijden. Drink niets waar prik in zit.

Een goed passend judopak (met voor de dames een wit T-shirt eronder).
Wanneer je pak te klein is, vooral de mouwen, bestaat de kans dat je van de scheidsrechter niet mee mag doen!

In de sporthal waar het toernooi plaats vindt krijgen de coaches meestal alle weegkaarten uitgereikt. De deelnemers die later komen moeten zelf even zoeken waar de coaches zijn. Ze krijgen dan, nadat ze zich hebben omgekleed, de weegkaart en moeten dan naar de weging.
Ouders en andere belangstellenden moeten plaats nemen op de tribune. Hiervoor wordt meestal entree gevraagd.
Na de weging moet je zelf goed opletten wanneer je wordt omgeroepen en op welke mat je moet judoën. Een van de coaches zal je als het mogelijk is coachen. Soms lukt dit niet omdat er te veel deelnemers van Helden tegelijk moeten judoën.
Als je dan een van de gelukkigen bent die een prijs heeft gewonnen moet je weer goed opletten wanneer je wordt opgeroepen voor de prijsuitreiking. Hier moet je in wit judopak of trainingspak van Judoclub Helden naartoe.

Wedstrijdkleding

Bij alle toernooien moet je in een wit judopak met de band die bij jouw judograad hoort op de mat verschijnen. (Voor uitzonderingen zie onder Blauw judopak) Bovendien moet je een witte of rode band om. Wit voor de eerst genoemde judoka en rood voor de als tweede genoemde judoka. Op de meeste toernooien worden deze rode en witte banden bij de mat waar je moet judoën uitgereikt. De coaches hebben meestal een tas met rode en witte banden bij zich voor het geval er geen banden worden uitgereikt. Wil je er zeker van zijn dat je altijd een rode of witte band hebt dan raden we je aan om die aan te schaffen. Dit kan via de club.

Blauw judopak

Van deelnemers aan de DK-18, NK-18, NK-21, NKT-senioren en NK-senioren moeten, naast in het witte judopak, ook in een blauw judopak op de mat kunnen verschijnen. Zowel het witte als het blauwe judopak moet voorzien zijn van een IJFBacknumber met jouw achternaam. Eventueel met voorletters of voornaam als dat er op past.

Wedstrijdlijst

De wedstrijdsecretaris heeft een lijst met judoka’s die aan toernooien mee mogen doen. De trainers beoordelen of je in staat bent om aan een wat groter toernooi mee te doen en dus op deze lijst komt te staan. Zelf mag je ook vragen om aan toernooien mee te mogen doen. De trainers zullen dan beoordelen of je hier aan toe bent.
Heb je nog vragen dan kun je die stellen aan de trainers of de wedstrijdsecretaris. Je kunt je vragen ook stellen via het e-mail adres wedstrijden@judoclubhelden.nl.

/sites/default/files/styles/ba/public/2023-11/DSC_0376.jpg?h=483e56c9&itok=0D7i-fan